Een ketting is maar zo sterk als zijn zwakste schakel: op een topfiets horen alleen maar onderdelen van topkwaliteit. Niet alleen de grote stukken zoals het frame, de aandrijving of de wielen. Je eist ook superieure kwaliteit van elk ander onderdeel, hoe klein ook. Van spaak tot brug tot kabelgeleiders.
Hoe garandeer je dit als fietsenbouwer? Door die onderdelen gewoon zélf te ontwerpen, dachten ze bij Santos. En ze voegden de daad bij het woord. Enkele onderdelen onder de loep: minder gekend maar zeker niet minder geliefd. Ook dit is typisch Santos.
SANTOS MONTAGEBOOSTER
Speciaal voor de krachtige hydraulische HS 33-velgremmen van Magura ontwikkelde Santos de Montagebooster. Een slimme montageplaat én brakebooster in één. Compacter dus dan twee aparte onderdelen, superhandig om te monteren én snel.
En minstens even belangrijk: helemaal roestvrij. De aluminium plaat is afgewerkt met een harde oxidelaag die de poriën volledig afsluit. Zo kan er geen water of vuil binnendringen. Geen kans op corrosie, je Montagebooster kan zo levenslang mee.
SANTOS PINION BRUG
Je Pinion-versnellingsbak moet heel wat gewicht kunnen dragen. Vooral wanneer je die staand op de pedalen in beweging trapt. De Santos Pinion brug is een oerdegelijke en duurzame ophanging. De twee solide verstevigingen in de hoeken zorgen voor extra stijfheid zodat je aandrijving geruisloos blijft lopen, zonder kraken. Je blijft daardoor heel soepel trappen.
Zo’n stijve brug vermindert ook de kans op schade. Dat scheelt dus in onderhoud. Ook de plaatsing is slim, netjes gekanteld in het frame. Dat betekent: meer ruimte voor de drinkflessen en om de riem te spannen. Daardoor zijn ook meerdere combinaties van tandwiel en riem mogelijk. En geen gedoe met de kabels: die lopen netjes onder de Pinion door.
En minstens even belangrijk: helemaal roestvrij. De aluminium plaat is afgewerkt met een harde oxidelaag die de poriën volledig afsluit. Zo kan er geen water of vuil binnendringen. Geen kans op corrosie, je Montagebooster kan zo levenslang mee.
SANTOS KABELGELEIDERS
Het lijkt heel simpel, maar we vinden dit geniaal. Al die kleine blokjes aan het frame om de kabels netjes te geleiden. Verschillende fietsmerken verkiezen de kabels langs binnen te verstoppen, maar dat maakt het lastig bij een nazicht of vervanging. Bij Santos lopen ze via deze blokjes netjes langs het frame.
De houdertjes bestaan in verschillende varianten, zodat je er één, twee, drie tot zelfs acht kabels aan kunt bevestigen. Welke configuratie je ook kiest, je hebt altijd de juiste blokjes om je kabels vast te zetten. En het leuke is: als je je fiets achteraf wilt laten ombouwen, met een kabel meer of minder, veranderen we gewoon de houdertjes. Dat het onderhoud vlotter verloopt en dus minder tijd vergt, is dan weer handig voor jouw portemonnee.
SANTOS VOORVORK-PADDEN
Al jaren zijn de naafdynamo’s van Son de allerbesten op de markt. De draadloze Son SL, die op het voorwiel wordt gemonteerd, maakt contact met een plaatje dat aan de vork is bevestigd. Om het voorwiel, met daaraan de Son SL, makkelijk te vervangen, ontwikkelde Santos aangepaste voorvork-padden.
Ook weer slim gezien: elke pad heeft een nok die iets naar buiten steekt. Daar kun je de lowrider rechtstreeks op monteren zodat die nog stabieler is. De opening is trouwens naar voren gericht, zodat je wiel altijd stevig in je vork geklemd blijft, hoe hard je plots ook remt.
SANTOS RIEMSPANNER
Nog zo’n slim idee. Hoe breng je een riem op spanning? Dat kan door gewoon een klein wieltje onder de Pinion box. Het werkt zo goed dat Santos de riemspanner standaard op elke (elektrische) Pinion-fiets plaatst.
De riemspanner is bevestigd aan de voorkant van de aandrijving. Zo kan het achterwiel er gemakkelijker uit. De rubber O-ringen van de Santos Riemspanner zijn slijtvast en olie- en UV- bestendig. Verder is het wieltje dubbel gelagerd en ontworpen voor de zwaarste omstandigheden, kortom: Built for Life.