Pure klasse. Topkwaliteit, duurzaamheid, het design, de riem, de mechaniek. Wij weten wel waarom we zo van Santos houden. Maar we horen dit ook graag van een ander. Bijvoorbeeld van Monique (71) en Will (68) uit Hombeek. Zij kwamen een jaar geleden voor het eerst in onze winkel. En stapten een maand later buiten met twee gloednieuwe op maat gemaakte elektrische Santos-fietsen. Sindsdien kunnen we ons geen betere Santos-ambassadeurs toewensen.
Een nieuwe fiets uitvoerig testen
Will: “Vorig jaar werd Monique 70 jaar. Zo’n verjaardag verdient een nieuwe fiets. Een elektrische, dus wij gingen samen op zoek. Eentje voor haar en meteen ook één voor mij. Voor we in februari bij Fietsen Jurgen kwamen, hadden we zeker vier of vijf andere fietsenwinkels bezocht. En al wat exemplaren uitgetest.”
Monique: “Wij fietsen graag, en veel. Trekken er zelfs twee keer per jaar op uit voor een lange fietsvakantie. Toen we keken voor een nieuwe fiets, wilden we dan ook de allerbeste. Eén die je honderd procent kunt vertrouwen, zeker in de bergen. Want we zoeken steeds de hellingen op.”
“Zo’n nieuwe fiets uittesten, moet je grondig doen. Het kost uiteindelijk niet niks. In andere winkels kan je enkele toertjes maken op de parking, maar dat zegt niet genoeg. Bij Fietsen Jurgen konden we de fietsen echt uitvoerig testen. Niet zomaar vijf minuten de straat op en af, we zijn die twee keer uitgebreid komen testen tijdens een route van zeker een uur.”
Santos: uitstekende krachtverdeling en propere riem
Wat gaf de doorslag voor een Santos? Will: “Zo’n Santos heeft een uitstekende krachtverdeling. De kracht komt van achter en je krijgt souplesse in het pedaal. Heel anders dan bij een klassieke Bosch-motor: daar zit alle kracht op de pedalen zelf. Die motor ziet dus veel meer af. Dat trapt natuurlijk ook wel soepel, maar bij een Santos krijg je veel minder slijtage op het systeem zelf.”
Monique: “Ook de Pinion en de propere riem waren voor ons belangrijk. Wij gaan altijd op reis met onze camper. We monteren onze gewone fietsen achterop, onder een dekzeil. Maar de ketting ziet daarbij af natuurlijk. Daar komt vuil op, we moesten die altijd proper maken. Heel het zeil hing dan vol. Met een riem is dat anders. We moeten die uiteraard wel eens afborstelen, maar er is veel minder onderhoud aan. Het is ook veel duurzamer.”
“Over onderhoud gesproken, normaal moet een ketting op een derailleur om de 5000 kilometer worden vervangen, door slijtage. Zo’n riem gaat toch veel langer mee, ik dacht het dubbele. Wel moet je de Pinion eens laten smeren, maar dan spreek je toch over veel kleinere kosten.”
Een fiets voor het leven
Will: “Je betaalt natuurlijk wel voor zo’n fiets, hé. Een klassieke Santos, zonder aandrijving en batterij, is al prijzig. De merken die we eerst uitprobeerden, zaten rond de helft van de prijs. Die gingen tot zo’n 4.000 euro, bij ons model spreken we van een 8.000 euro. Het was dus een moeilijke beslissing.”
“Maar je moet de kosten berekenen op langere termijn. Een Santos is een fiets voor het leven, echt onverslijtbaar. Hadden we het ons kunnen permitteren toen we jong waren, hadden we die veel vroeger gekocht. Want op de tijd die je met één Santos doet, moet je misschien vier of vijf andere fietsen kopen. Op het einde van de rit kom je aan minstens hetzelfde bedrag uit. En bij een Santos met veel minder miserie.”
Goedkopere e-bikes
Monique: “Er is tegenwoordig een overvloed aan e-bikes. Er zijn ook heel goedkope Aziatische modellen. Maar je ziet het verschil in kwaliteit onmiddellijk. Kijk maar eens naar hoe slordig de lassing is bij zo’n budgetmodellen. De mountainbikes van Decathlon zijn misschien veel goedkoper maar je geraakt er niet ver mee. Bij Santos is alles aandachtig handgemaakt, elk stuk apart is kwaliteit. Daar kiezen wij voor.”
“Toen we onze fietsen kochten, hebben we meteen ook onze auto weggedaan. Sindsdien doen we alles met de fiets. Zo blijven we in vorm. We hebben er wel een verzekering bij genomen, je weet nooit. Enkel voor de grotere boodschappen nemen we onze camper, één of twee keer per maand.”
Fenomenale stabiliteit
“De stabiliteit van de fietsen is echt fenomenaal. Je voelt die vooral in het afdalen. Zelfs met volle reiszakken eraan beweegt het kader helemaal niet en blijf je goed plakken tegen de weg. Een heerlijk veilig gevoel. Dat is heel anders dan bij onze Koga-fietsen.”
Will: “Het heeft uiteraard vooral te maken met de dikke banden. We rijden met een profiel van 62, bij onze Koga is dat 28. Ik was wel niet meteen overtuigd toen Jurgen mij sprak over die dikke banden. Dat geeft toch veel meer weerstand? Maar hij wees me op mijn Koga: de vering zit daar enkel in het zadel terwijl die hier veel meer is uitgebalanceerd. De demping zit ook in de banden. Zo heeft onze Santos maar een druk van 2,7, bij onze Koga is die 4 à 4,5 bar.”
Monique: “Ik moet zelfs oppassen dat ik niet onderuit ga wanneer ik mijn andere fiets neem. Je raakt zo snel gewend aan die Santos-stabiliteit met die dikkere banden.”
Blijf gepassioneerd
Will: “Zo’n Santos is vooral heel slim gebouwd. Je voelt heel weinig weerstand omdat alles, zoals bijvoorbeeld de verlichting, apart is opgebouwd op het voorwiel. Dat geeft dus geen weerstand op de fiets. De kracht die je ontwikkelt met de gelijkstroommotor en de pedaalslag, is ongelooflijk soepel. Dit zijn allemaal zaken die we op het begin niet wisten en die ons positief verrasten.”
“We hebben echt veel bijgeleerd over onze fietsen al die jaren. Heel leuk ook dat we er samen over kunnen praten. Ik heb mijn mening maar Monique zegt ook altijd haar gedacht. Dat is een uitstekende combinatie.”
Tips
- Bezoek de Santos-fabriek
Will: “Wij zijn na onze reis naar Frankrijk naar de Santos-fabriek in Amsterdam geweest. Elke vrijdag krijg je er een rondleiding, je leert er enorm veel bij over wat zo’n fiets allemaal kan. Een heel leerrijke ervaring!”
- Ken je fiets
Monique: “Sommige mensen van onze leeftijd zeggen: pas toch op met zo’n e-bike. Dat schiet vooruit en er gebeuren veel ongelukken mee. Maar je moet weten waarmee je bezig bent. Leer je fiets goed kennen. Mensen die al bang waren van een gewone fiets, moeten niet met een e-bike rijden.”
- Fiets bewust
Will: “Blijf je bewust van hoe je rijdt en in welke versnelling. Soms ben je aan het praten, aan iets aan het denken of je bent door iets afgeleid. Maar je moet er je kopke bijhouden. Fiets de hellingen op in lage vitesse, en zoef naar beneden in een veel grotere.”
- Schakel als een pro
Monique: “Goed schakelen is het belangrijkste. Wanneer je met een gewone e-bike voor een rood licht stopt, zit je vaak nog in zwaarste vitesse. Start je in dezelfde versnelling weer op, schiet je fiets vaak plots vooruit. Het is zo dat ongelukken gebeuren. Dat is gelukkig anders bij een Santos. Je mag daarbij nog in een hoger vitesse staan, die vertrekt steeds geleidelijk aan.”
- Vertrouw op een expert
Monique: “Koop je fiets bij een echte expert. Bij Fietsen Jurgen zijn ze allemaal specialisten op hun terrein. Je ziet dat niet alleen, dat voel je ook. En dat geeft een heel goed gevoel. Een echt goede fiets koop je alleen in een echt goede winkel.”
- Blijf kritisch en geïnteresseerd
Will: “Wees kritisch bij de aankoop van een nieuwe fiets. Informeer je over alles, stel veel vragen en test de fiets vooral uit. Niet gewoon een toertje op de parking maar maak een hele rit. Op verschillende soorten ondergrond. Dan pas leer je de fiets echt kennen en weet je dat je een goede fiets koopt.”